ریویو پدیا

روزی روزگاری؛ یک سامورایی | نقدها و نمرات بازی Ghost of Tsushima [ به‌روزرسانی]


بازی Ghost of Tsushima آخرین عنوان انحصاری کنسول پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم است که طی روزهای آینده رسما برای این کنسول عرضه می‌شود. حال به تازگی نقدها و نمرات این بازی نیز منتشر شده است که با یکدیگر مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

تکرار، واژه‌ی غریبی نیست زیرا این روزها بسیاری از سازندگان ریسک نمی‌کنند و سعی دارند تا همان فرمول موفق همیشگی را تکرار کنند و ادامه دهند. اما برخی دیگر نیز همیشه به دنبال نوآوری هستند و در این راه ریسک‌های زیادی را به جان می‌خرند؛ سازندگانی به مانند یوبی‌سافت که معتقد هستند فرنچایزی به مانند Assassins نیاز به تحول و نوآوری دارد و به جای تکرار همان نسخه‌ی منسوخ شده دست به نوآوری زده و فرنچایز محبوب خود را متحول می‌کنند. اما دسته‌ای دیگر از سازندگان نیز هستند که با وجود دارا بودن یک آی‌پی یا فرنچایز محبوب اما باز هم به فکر خلق ایده‌های جدید هستند. استودیوی ساکرپانچ را می‌توان از جمله این سازندگان برشمرد. شاید در بهترین حالت تصورمان این بود که این استودیو در اواخر نسل هشتم نسخه‌ای دیگر از فرنچایز  Infamous را به بازار عرضه کند که مطمئنا می‌توانست موفقیت این استودیو و فروش این بازی را تضمین کند اما به جای اینکار به سراغ ساخت پروژه‌ی مد نظر خود رفت و تصمیم گرفت تا یک آی‌پی جدید و یک بازی بزرگ دیگر را خلق کند. صرف نظر از اینکه بازی Ghost of Tsushima چه نمراتی دریافت کند و چه عملکردی داشته باشد باید به افتخار سازندگانی هم چون ساکرپانج، سی دی پراجکت و امثالهم که همواره سعی بر این دارند تا دنیای بازی‌های ویدئویی را با ایده‌های جدید و خلاقانه، زنده نگهدارند، تمام قد ایستاد.

بازی Ghost of Tsushima آخرین عنوان انحصاری کنسول پلی‌استیشن ۴ در نسل هشتم است که طی روزهای آینده رسما برای این کنسول عرضه می‌شود. حال به تازگی نقدها و نمرات این بازی نیز منتشر شده است که با یکدیگر مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

We Got This Covered 10/10

Ghost of Tsushima یک روایت جذاب است که با مبارزات شگفت انگیز، مکانیک‌های جهت یابی نوآورانه و جلوه‌های بصری تماشایی همراه شده که آن را تبدیل به یکی از بهترین‌ بازی‌هایی می‌کند که برروی کنسول پلی‌‍‌استیشن ۴ عرضه شده است.

Destructoid 9.5/10

با عنوان موفقی همچون Ghost of Tsushima، ساکرپانچ نیز در زمره‌ی استودیوهای بزرگی همچون اسنامنیاک، ناتی داگ و سنتامونیکا قرار می‌گیرد.

Hobby Consolas 9.1/10

Ghost of Tsushima یک بازی جهان باز زیبا است. این بازی جهان باز سامورایی مبارزات هیجان انگیز و فوق العاده‌ای دارد و از نظر فنی نیز بی نقص است. اما باید به این نکته اشاره کرد که گیم‌پلی بازی تا حدودی محافظه کارانه و البته بسیاری از اوقات تکراری است.

Game Rant 9.5/10

Ghost of Tsushima شاید انقلابی در این ژانر به وجود نیاورده باشد اما قطعا یکی از بهترین عناوین این سبک به شمار می‌آید. ترکیب مبارزات مرگبار و خشونت آمیز بازی با با ستینگ زیبای آن ، Ghost of Tsushima امیدوار است  که داستان آن بازی‌بازان را به ادامه‌ی تجربه‌ی بازی سوق دهد. از نظر شخصی انگیزه و اشتیاق زیادی برای کشف مناطق مخفی بازی ، تکمیل ماموریت‌های داستانی و کسب مهارت در مبارزات بازی داشتم. اگر ایده‌ی کنترل یک سامورایی مرگ‌بار در دنیای جهان باز به سبک Assassins Creed از نظر شما بسیار جذاب  و هیجان انگیز است باید بگوییم Ghost of Tsushima تجربه‌ای بهتر از آن را ارائه می‌دهد.

IGN 9/10

Ghost of Tsushima یک ماجراجویی عظیم و باشکوه هست که گاهی اوقات باعث شد تا من از زیبایی بصری و مبارزات منحصر بفرد آن انگشت به دهان بمانم. بازی به جای  مکانیزم ارتقای Stats به صورت تدریجی تا پایان بازی قابلیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند. مبارزات با شمشیر تا پایان بخش داستانی بازی که ۴۰ الی ۵۰ ساعت به طول می‌انجامد، همچنان چالش برانگیز جذاب و البته همراه با پاداش هستند. متاسفانه و در کمال تعجب برخی بخش‌های بازی در مقایسه با بسیاری از بازی‌های فرست پارتی سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴، همچنان پولیش نشده باقی مانده‌اند؛ به خصوص هوش مصنوعی دشمنان بازی و بخش مخفی کاری بازی با مشکلاتی همراه هستند.  اما همچنان بازی Ghost of Tsushima یک عنوان اکشن ماجراجویی و جهان باز خارق العاده و البته یادآور دوران خوش قدیم و فیلم‌های سامورایی است. جالب اینکه بسیاری از مشکلاتی که بسیاری از بازی‌های جهان بازی دیگر طی این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می کرده‌اند را نیز در این بازی شاهد نیست و به نوعی Ghost of Tsushima این مشکلات را مرتفع ساخته است

Ghost of Tsushima یک عنوان Assassins Creed با ستینگ سامورایی است که یوبی‌سافت آرزو می‌کند کاش این شرکت چنین عنوانی را ساخته بود.

Vandal 8.5/10

Ghost of Tsushima یک بازی انقلابی نیست اما تجربه واقعا لذت بخشی است. اگرچه برخی قسمت‌های بازی به مانند هوش مصنوع با مشکلات مواجه هستند اما ستینگ بازی و تجربه‌ی آن بسیار جذاب به یاد ماندنی هستند که تا مدت‌ها پس از اتمام بازی در خاطرتان خواهد ماند.

Gamespot 7/10

اگرچه بازی Ghost of Tsushima از نظر سینمیای یک تجربه شگفت انگیز است اما مشکلاتی به مانند طراحی آشنا (تکراری) ماموریت‌های جهان باز و مشکلات داخلی که بازی به ان دچار است را نمی‌توان نادیده گرفت. هنگامی که شما سوار بر اسب خود در دنیای زیبای بازی به کاوش می‌پردازید، در دست خود یک شمشیر دارید و با وجود اینکه قادر هستید در این حالت نیز به ثبت تصاویر بپردازید، Ghost of Tsushima بهترین عملکرد را دارد و بهترین تجربه را به شما ارائه می‌دهد. شاید Ghost of Tsushima دقیقا به مانند فیلم‌های کلاسیک ژاپنی نباشد ولی در بسیاری از اوقات تجربه‌ای مشابه را ارائه می‌دهد.

Metro GameCentral 7/10

 Ghost of Tsushima قصد دارد یک ماجراجویی جهان باز مشابه سری Assassins Creed اما اینبار در دنیای سامورایی‌ها و قرن سیزدهم را ارائه دهد؛ یک تلاش شایسته اما کم عمق و بیش از حد آشنا ( تکراری).

Guardian 6/10

درست بر خلاف سری Assassins Creed که همیشه از ستینگ تاریخی خود به عنوان استیج‌های داستانی بازی استفاده می‌کند، Ghost of Tsushima بیش از حد سعی می‌کند تا به مانند فیلم‌های سینمایی قدیمی ژاپن باشد و راه آن‌ها را در پیش بگیرد و این موضوع باعث می‌شود تا Ghost of Tsushima نتواند یک هویت مستقل برای خود بسازد. پس از اینکه تعدادی از ماموریت‌های کسل کننده‌ی داستانی بازی را تجربه کرده‌ام تصمیم گرفتم تا داستان بازی را رها کرده و به سراغ فعالیت‌های جانبی بروم. به طور مثال روباه‌ها را دنبال کردم، گشتی در مناطق بازی بزنم از کوهستان‌های برفی بالا بروم تا بتوانم کمان افسانه‌ای را پیدا کنم. به جرات می‌توانم بگویم این زیباترین نسخه‌ای است که از سرزمین ژاپن مشاهده کرده‌ام. وقتی در حال انجام ماموریت‌های بازی هستید و یا هنگامی که به مبارزه با سربازان مغول مشغول هستید می‌تواین بازی را متوقف کرده تا از مشاهده‌ی مناظر بازی لذت ببرید.