ریویو پدیا

طراح سابق بازی Halo از SSD پلی‌استیشن ۵ هیجان‌زده است


به نظر مهم‌ترین ویژگی کنسول پلی‌استیشن ۵ حافظه‌ی SSD آن خواهد بود و به گفته‌ی مارک سرنی نقش این حافظه پرسرعت تعیین کننده است. به تازگی یکی از سازندگان بازی Halo درباره‌ی این ویژگی صحبت‌هایی کرده و به تمجید آن پرداخته است.

حدود یک ماه پیش مارک سرنی، معمار ارشد پلی‌استیشن ۵، طی مراسمی از مشخصات این کنسول رونمایی کرد. طبق ادعای او در این مراسم، این حافظه توانایی بارگذاری ۲ گیگابایت اطلاعات در یک چهارم ثانیه را دارد و می‌تواند ساخت بازی‌های جهان باز را به شکل اساسی تغییر دهد. به جای پنهان کردن محیط بازی پشت مناظر یا راهروهای طولانی برای پوشاندن زمان بارگذاری، توسعه‌دهندگان پلی‌استیشن ۵ می‌توانند بدون نگرانی از مشکلات و محدودیت‌های قبلی حافظه‌ها، اقدام به ساخت محیط‌های بسیار گسترده‌تر کنند. اکس‌باکس سری اکس هم از حافظه‌ی SSD مخصوص برخوردار خواهد بود؛ اما بنابر گفته‌ها توان خام آن حدودا نصف حافظه‌ی پلی‌استیشن ۵ است.

نمونه‌ای از مخفی کردن محیط بازی‌ها به دلیل محدودیت حافظه

 

مارکوس لتو (Marcus Lehto)، مدیر هنری سابق بانجی (Bungie)، که در ساخت سه بازی اول و عنوان‌های ODST و Reach از سری Halo نقش داشته، طی یک مصاحبه از هیجان خود برای حافظه‌های SSD گفته است:

این حافظه‌ها تغییر بزرگی ایجاد خواهند کرد. دری جدید برای تولید محتوای گسترده‌تر که می‌تواند با سرعت بیشتری جریان داشته باشد باز می‌شود. بازی‌بازان دیگر در صفحه‌های بارگذاری منتظر نمی‌مانند و ما هم دیگر نیازی به پنهان کردن آنها پشت صحنه‌های سینمایی و این‌طور چیزها نداریم. این اتفاق باعث روان و یکپارچه شدن تجربه‌ی بازی‌ با این کنسول‌ها می‌شود.

در ادامه او علت هیجان خود را این‌گونه بیان کرد:

من واقعا از این موضوع هیجان‌زده‌ام؛ چراکه در حال حاضر یکی از چیزهایی که واقعا برای ما سخت است، سروکار داشتن با سیستم‌های قدیمی است. چند وقت از عمر این پلتفرم‌ها گذشته؟ هفت سال؟ توسعه‌ی بازی برای آنها مثل ساختن ماشین‌آلات در عصر حجر است.

مارک سرنی طی صحبت‌ درباره‌ی پلی‌استیشن ۵، درباره‌ی آزادی عملی که حافظه‌ی SSD به طراحان بازی می‌دهد، گفت:

دیگر نیاز به طراحی محیط‌هایی با مسیرهای پیچ در پیچ و آسانسورهای ۳۰ ثانیه‌ای برای مخفی کردن صفحه‌ی بارگذاری محیط جدید نیست.

لتو در ادامه از آشنایی زیاد خود با این طراحی‌ها گفت:

این طراحی دو ماهیت و حالت دارد. به نظرم یکی از مزیت‌های حضور در صنعت بازی برای مدت طولانی آشنایی با طراحی محیط‌هایی با مرزهایی در اطراف، دانستن محدودیت‌های حافظه، تعیین محدوده‌ی پردازش محیط، طراحی سایه‌ها و مواردی از این دست است؛ که همان ماهیت دوم ساخت بازی هستند.

نظر شما درباره‌ی حافظه‌های SSD در کنسول‌های نسل بعد چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.